Yatırım İzleme ve Koordinasyon Başkanlıklarının Mali Yapısı ve Denetimi

0
531

Yatırım İzleme ve Koordinasyon Başkanlıklarının (YİKOB)’un gelirleri şu şekilde belirtilmiştir. (KHK/674, 35. Md.):

  • İçişleri Bakanlığı bütçesinden yapılacak Hazine yardımları,
  • Kamu kurum ve kuruluşlarının yatırım ve hizmetleri için aktardıkları tutarlar,
  • Bağış ve yardımlar,
  • Diğer gelirler.

Bakanlıklar ve diğer merkezi idare kuruluşlarının kaynağını aktarmak şartıyla illerde Başkanlık kanalıyla yapabilecekleri yatırım, yapım, bakım, onarım ve yardım işleri için genel bütçe kapsamındaki kamu idarelerince yapılacak kaynak transferleri ödenek aktarması işlemi, diğer kamu kurum ve kuruluşlarınca yapılacak kaynak transferleri ise tahakkuk işlemi ile gerçekleştirilmektedir. (28962 sayılı Yönetmelik 14. Md./1). Genel bütçeye tabi kamu idarelerince aktarılan tutarlardan yıl içerisinde harcanmayan kısımlar ertesi yıl Bakanlık bütçesine devren ödenek kaydedilmektedir (28962 sayılı Yönetmelik 14. Md./2).

İldeki kamu kurum ve kuruluşlarınca yürütülmesi gereken yatırım ve hizmetlerin aksaması ve bu durumun halkın sağlığı, huzur ve esenliği ile kamu düzeni ve güvenliğini olumsuz etkilemesi durumunda, bu hizmetlerin Başkanlık aracılığıyla veya ildeki diğer kamu kurum ve kuruluşları aracılığıyla yerine getirilmesi halinde; yapılan veya yapılacak harcama tutarları, tahsis yapan kurum tarafından ilgili kurumun pay ve ödeneklerinden kesilerek, Bakanlığa veya hizmeti yerine getiren diğer kamu kurum ve kuruluşuna gönderilmektedir. (28962 sayılı Yönetmelik 14.Md./4).

Bakanlıklar ve diğer merkezi idare kuruluşları, illerde yapacakları her türlü yatırım, yapım, bakım, onarım ve yardım işlerini YİKOB aracılığıyla yapabilmektedirler. Bu işler ile ilgili her türlü husus ve diğer esas ve usuller İçişleri Bakanlığı ve Maliye Bakanlığı tarafından belirlenmektedir. Bu
kapsamda Başkanlık aracılığıyla yapılacak işlere ilişkin ödenekler, kamu kurum ve kuruluşlarının bütçelerinde ayrı şekilde izlenmektedir. Bu ödenekler arasında aktarma yapılamamakta ve başka amaçlarla kullanılamamaktadır (674 sayılı KHK 35. Md.).

6360 sayılı Kanunda Koordinasyon Başkanlığı’nın görev ve sorumluluklarını yerine getirebilmesi için İçişleri Bakanlığı bütçesine yeterli ödenek konulması gerektiğinden bahsedilmektedir. Merkezi yönetimin Koordinasyon Başkanlığı aracılığıyla illerde yapacağı işlerin karşılığı olarak kamu idarelerince yapılacak kaynak aktarımları ile kamu kurum ve kuruluşlarınca yapılacak kaynak transferlerinden yıl içerisinde harcanmayan kısımlarla ilgili işlem yapma yetkisi yine İçişleri Bakanlığı’na bırakılmaktadır.

Çalışma kapsamında gerçekleştirilen görüşmelerde de bütçeye yönelik olarak sorulan ek sorularda şu bilgiye ulaşılmıştır. Konya YİKOB mali tablosunda her Bakanlığın ismi ve aktardığı tutarlar yazılmaktadır. Aktarılan bu tutarlar ilgili yerlere harcandığında o bakanlık adına gider olarak kaydedilmekte ve yılsonunda her bakanlığın ayrı ayrı YİKOB bünyesinde ne kadar parasının kaldığı belirtilmektedir. Ayrıca yukarıda belirtilen başkanlık gelirlerinin ise, ekipman teçhizat giderlerine harcandığı belirtilmiştir. YİKOB’ların denetimi hususuna ilişkin 6360 sayılı Kanun’da bir düzenlemeye yer verilmemektedir. Daha sonra çıkarılan yönetmeliklerde ve KHK’larda da bu hususa yer verilmediği görülmektedir.

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

Bu site, istenmeyenleri azaltmak için Akismet kullanıyor. Yorum verilerinizin nasıl işlendiği hakkında daha fazla bilgi edinin.